lördag 12 januari 2013

Knäckigt pajtäcke

Igår efter middagen slängde jag ihop världens godaste bärpaj. Ett så härligt knäckigt pajtäcke över hallon och äppelklyftor. Till det hade vi en blandning mellan vaniljsås och kräm. Receptet är enkelt att komma ihåg då det är en av allting, och det är ett recept min mamma alltid använt.


1 dl havregryn
1 dl socker
1 dl vetemjöl
1 msk sirap
1 msk grädde
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

75 gram smör

Smält smöret i en kastrull och använd gärna riktigt smör och inte margarin.  När smöret är smält kan du ta av kastrullen från plattan för att vara säker på att det inte blir bränt. Blanda ner övriga ingredienser en och en och rör samman till en kladdig smet. Därefter klickar du smeten över bären eller frukten och låter ugnen göra jobbet. Smeten kommer att smälta över bären och bli som ett knäckigt, frasigt och underbart pajtäcke. 
Allt på samma gång!



KRAM!










2 kommentarer:

  1. Men smask! Det receptet på smulor ska jag prova ngn gång! :)

    Tack för idag sötisar, och hoppas det är ok att jag länkade hit till din blogg fr. min?! :) Kram!

    SvaraRadera

Lämna gärna en åsikt, en fråga eller en fin kommentar!