fredag 1 april 2011

Frågor och svar

GRAVIDITETEN
När fick ni reda på att du var gravid? 17 mars
Var det planerat? Ja
Mådde du illa under graviditeten? Ja fram till vecka 10 ungefär
Hade du mycket foglossningar? Nej
Hade du någon hormonrand? Nej
Fick du bristningar? Ja, på magen och på låren
Vad trodde du att det skulle bli för kön? I början var vi säker på att det var en kille, men sen på slutet så ändrade vi oss
Vad ville du att det skulle bli för kön? Spelade ingen som helst roll
Hade du några speciella cravings? Mjölk
Vad gillade du för mat? Samma som alltid
Någon maträtt du avskydde? Inget speciellt
Hade du halsbränna? Ja, på slutet
Behövde du kissa ofta? Nej, inte något jag märkte av
Hur mycket gick du upp? 15 kg
Är du nöjd över din graviditet? Ja det är jag
Var du rädd för förlossniningen? Nej, men när den väl börjat trodde jag inte att jag skulle klara av den

FÖRLOSSNINGEN
När startade din förlossning? 30 november 02:10
Vilken vecka var du i? 38+6
Gick du över tiden? Nej hon kom en vecka tidigare
Hur startade din förlossning? Jag vaknade av värkar som sen blev tätare och starkare. Vi gick på stan hela dagen och jag var då öppen 6 cm, ovetandes såklart.
När åkte ni in? 30 november 16:40
Hade du någon bedövning/smärtlindring? Lustgas och ryggmärgsbedövning.
Hur länge hade du värkar? Från första värken och tills hon var ute tog det ungefär 23 timmar
Tyckte du att värkarna gjorde ont? Ja, men jag tyckte det var värre att bli sydd efteråt
Grät du? Ja, när jag kände att jag inte orkade mer och när hon kom ut
Skrek du? Nej, det tror jag inte men jag lät som ett argt djur tydligen
Hur länge hade du mellan värkarna i öppningsskedet? Det kommer jag inte ihåg, men dom var väldigt täta hela tiden
Hur lång tid tog krystvärkarna? Väldigt lång tid, hon fick dras ut med sugklocka för att värkarna inte tog
Vem var med på din förlossning? Emil och min mamma, sen sjukhuspersonal såklart
Hade du ont efteråt? Ja det hade jag. Jag var väldigt öm i hela kroppen i ungefär en vecka
Är du nöjd över din förlossning? Nej, inte såhär i efterhand. Jag känner frustration över att jag inte "klarade av" att trycka ut henne på egen hand

BEBISEN
Mådde bebisen bra när den kom ut?
Hon mådde mycket bra
Vad blev det för kön? En flicka
Vad vägde han/hon? 3894 g
Hur lång var han/hon? 51 cm
Huvudomfång? 35,5 cm
Ville bebisen amma på en gång? Ja fast det tog ungefär ett dygn innan hon började på riktigt
Hade bebisen gulsot? Hon var lite gul, och dom ville kolla upp det, men det var inget allvarligt
Mådde bebisen bra under bb-tiden? Ja, det gjorde hon och vi med
Vad fick han/hon för namn? Oline
Var ni överens om namnet och varför blev det just det namnet? Ja det var vi, vi hade några namn att välja mellan med när vi såg henne så tänkte vi båda på Oline

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en åsikt, en fråga eller en fin kommentar!