torsdag 28 april 2011

Smakportioner och amning

Jag har ännu inte börjat att ge Oline smakportioner ännu. Dels för att jag vet att hon inte behöver det förrän vid ungefär 6 månader och sen för att jag inte orkar, haha. Nu när amningen fungerar igen (jag har inte skrivit det förrän nu) så känner jag ingen press att börja heller. Hon får lite, lite skrädmjölsgröt på kvällen, men sen inget mer. Jag har köpt palsternacka som jag ska koka och göra pure av när det är dags. När det blir, det är en annan fråga.

Det mest ultimata när man gör smakportioner är ju att göra portion för portion, då mycket av vitaminerna försvinner när man fryser in. Men orkar man inte det så kan man göra som så att man kokar till exempel hackad palsternacka i så lite vatten som möjligt, och sen när det kokat klart så rör man runt så att vattnet blandas in med den kokta palsternackan eftersom vitaminerna finns i vattnet. Sen kan man spara portionerna i kylen 2, max 3 dagar.

Ett litet tips till er som kanske inte börjat med smakportioner eller som inte riktigt vet vad som är bäst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en åsikt, en fråga eller en fin kommentar!